Özel öğrencilik statüsü nedir?
Yurt dışında ön lisans, lisans, yüksek lisans veya doktora öğrenimleri süresince, her türlü masrafları kendi imkanları, öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumu veya özel kurum ve kuruluşlar tarafından karşılanan öğrenciler özel öğrenci olarak tanımlanmaktadır.
Bir ön lisans, lisans ya da yüksek lisans öğrenimi amacına yönelik dil öğrenimi de, belgelendirilmesi kaydıyla, özel öğrencilik statüsü sağlamaktadır.
Özel öğrencilik statüsü nasıl kazanılır ve korunur? Bu statüye bağlı haklar nelerdir?
Görev bölgemizde öğrenim gören öğrencilerin özel öğrenci statüsünü elde edebilmeleri ve sağladığı haklardan faydalanabilmeleri, özel öğrencilik statülerinin Müşavirliğimizce tanınmasına bağlıdır. Özel öğrencilik statüsünün tanınması, bölgemizde sürdürülen öğrenimin, öğrenciliğe özgü bazı haklardan yararlanma bakımından geçerli olduğunun Müşavirliğimizce onaylanması anlamına gelmektedir. Tanıma işlemi öğrenciye; askerlik erteletme, harçsız pasaport işlemi için öğrenci belgesi talep etme gibi haklar sağlar.
Özel öğrencilik statüsünün tanınmasını isteyen öğrencilerin, öncelikle "Özel Öğrencilik Başvurusu" başlığı altında listelenen belgeleri eksiksiz olarak Müşavirliğimizin stokholm@meb.gov.tr e-posta adresine göndermeleri, Müşavirliğimizden belgelerin uygunluğuna ilişkin geri bildirim alınmasından sonra gerekli düzenlemeleri yaparak belgeleri posta yoluyla kurumumuza ulaştırmaları gerekmektedir. Kadın öğrencilerimizin askerlikle ilgili belgeler dışındaki belgeleri göndermeleri yeterli olacaktır.
Askerlik erteletme işlemleri, sadece özel öğrencilik statüsü tanınmış olan öğrenciler için yapılmaktadır. Aynı şekilde, öğrenci belgesi ve benzeri diğer belgeler de, sadece özel öğrencilik statüsü tanınmış öğrencilere verilmektedir. Özel öğrenci statüsü henüz tanınmamış bir öğrenci için bu belgeler verilememektedir.
Özel öğrencilik statüsü tanınmış öğrencilerin, bu statülerinin devamı ve buna bağlı haklardan faydalanmaya devam edebilmeleri için;
- Her dönem başında not döküm belgesi (transkript) ve kayıt belgesinin aslını Müşavirliğimize posta yoluyla göndermeleri gerekmektedir.
- Adres değişikliği, öğrenimin bırakılması, mezun olunması ve benzeri değişiklikleri, imzalı bir dilekçe ekinde, kanıt belgeleriyle birlikte gecikmeksizin Müşavirliğimize bildirmeleri gerekmektedir.
Müşavirliğimizce özel öğrencilik statüsünün tanınmış olması, öğrenim görülen yükseköğretim kurumlarının denkliğinin tanındığı ya da tanınacağı anlamına gelmemektedir. Yurt dışından alınan yükseköğretim diplomalarının denkliği, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınmaktadır. Detaylı bilgi için tıklayınız.
Hangi durumlar özel öğrencilik statüsü kazandırmaz?
Aşağıda belirtilen durumda olanların özel öğrencilik statüsü tanınmaz:
- Türkiye'de karşılığı olmayan açıköğretim ve benzeri uzaktan öğretim programlarında kayıtlı olanların,
- Sertifika programlarında kayıtlı olanların,
- Devam zorunluluğu olmayan programlarda kayıtlı olanların,
- Kayıtlı olunan programın türüne bakılmaksızın Devlet memuru olanların,
- Askerlikleri ertelenemeyenlerin,
- Askerliğini yapmamış olanlardan, daha önce bitirdikleri öğrenim seviyesiyle aynı veya daha alt seviyede öğrenim görmek isteyenlerin, (Örneğin; 2 yıl süreli meslek yüksek okulunu bitirip tekrar 2 yıl süreli bir başka meslek yüksek okulunda /4 yıl süreli bir fakülteyi bitirip, tekrar 4 yıl süreli bir başka fakülte veya 2-3 yıl süreli bir yüksek öğrenim kurumunda okuyanlar),
- Zorunlu Devlet hizmetiyle yükümlü olup, zorunlu hizmetini yaptığını, karşılığını ödediğini, taksitle ödemede anlaştığını veya ertelettiğini belgelendiremeyenlerin,
- Bir ön lisans, lisans ya da lisansüstü eğitim amacına yönelik olmayan, tamamen isteğe bağlı olarak dil kurslarına devam edenlerin.
Dikkat edilecek diğer hususlar nelerdir?
- Başvuru yapacak öğrencilerin, bu açıklamaları dikkatle okuyarak, talep edilen belgeleri eksiksiz ve doğru bir şekilde doldurup öncelikle Müşavirliğimizin stokholm@meb.gov.tr e-posta adresine göndermeleri, Müşavirliğimizden belgelerin uygunluğuna ilişkin geri bildirim alınmasından sonra gerekli düzenlemeleri yaparak belgeleri posta yoluyla kurumumuza ulaştırmaları gerekmektedir.
- Eksik evrakla yapılan başvurular kabul edilmemektedir.
- Özel öğrencilik statüsü tanınan öğrencilerin; her dönem başında not döküm belgesi (transkript) ile kayıt belgesinin aslını Müşavirliğimize posta yoluyla göndermeleri gerekmektedir. Bu belgeleri göndermeyenlerin dosyaları kapatılmakta ve adlarına her hangi bir belge düzenlenememektedir.
- Özel öğrenciliği tanınmış öğrencilerden, öğrenciliği bırakma, mezun olma ya da bir üst sevide öğrenime başlama gibi öğrenim durumlarında değişiklik olanların, bunu imzalı bir dilekçe ve eki kanıt belgeleriyle derhal Müşavirliğimize bildirmeleri gerekmektedir.
- Bir üst seviyede öğrenime başlayanlar, "Özel Öğrencilik Başvurusu" başlığı altındaki öğrenim seviyelerine uygun belgeleri tamamlayarak bildirimde bulunmalıdır.
- Özel öğrencilik konusunda ihtiyaç duyulması halinde, stokholm@meb.gov.tr e-posta adresi aracılığıyla Müşavirliğimizle iletişime geçilebilir.
- Öğrencilerimizin Müşavirliğimize gönderecekleri dilekçe, form vb. dokümanlara güncel iletişim bilgilerini yazmaları önem arz etmektedir. Öğrencilere yapılacak bütün bildirimler, e-posta adreslerine yapılacaktır. Bu nedenle mutlaka geçerli bir e-posta adresi ve geçerli bir telefon numarası yazılmalıdır.
- Öğrencilerimiz iletişim bilgileri değişikliklerini mutlaka Müşavirliğimize bildirmelidir.